An Steegen
Barco

Auteur:

Pieter-Paul-Casier, CEO Group Casier, p-p.casier@casier.be, en Loes Vandromme, Corporate Assistant bij Group Casier, l.vandromme@casier.be

Casier-PieterPaulZwW

“Innovatie is de motor van duurzame groei”

“Innovatie is de motor van duurzame groei”

Bij Barco is het ecologische aspect al van in de ontwerpfase geïntegreerd in het productieproces. CEO An Steegen: “Door sterk in te zetten op ecodesign en responsible sourcing, verkleinen we onze CO2-voetafdruk. Tegelijk blijven we op vlak van kwaliteit en innovatie op het hoogste niveau presteren en de trend zetten.”

An Steegen is van opleiding burgerlijk ingenieur materiaalkunde met een doctoraat in micro-elektronica. In april 2017 vervoegde ze de raad van bestuur van Barco. “Ik werkte op dat moment bij IMEC en had daarvoor bij IBM in de VS gewerkt. In 2018 stapte ik over naar Umicore. Daar was ik nauw betrokken bij het uittekenen van de duurzaamheidsstrategie en de innovatie rond duurzaamheid. Ik leerde heel veel bij over wat duurzaamheid nu eigenlijk is en wat het voor een bedrijf betekent. In september 2021 werd ik gevraagd om, samen met Charles Beauduin, bij Barco de rol van CEO op mij te nemen. Sinds 1 oktober 2024 ben ik de enige CEO.”

Waarom verruilde u de technologie voor de industrie?

An Steegen: “Ik wilde niet alleen mee nieuwe geavanceerde technologieën ontwikkelen, maar ze ook in afgewerkte producten zien terechtkomen en die mee in de markt zetten. Het Barco-voorstel bracht mij terug naar mijn roots, naar mijn expertise in elektronica en optica. En dat in een bedrijf dat al heel lang doorgedreven inspanningen levert om de productieketen te verduurzamen. Ik zit sinds 2022 ook in de board van het Nederlands hightechbedrijf ASML, zowel in hun Technology als in hun ESG Committee, wat natuurlijk een hele eer is, aangezien ASML een absolute wereldleider is in de halfgeleiderindustrie.”

An Steegen — Barco
Wat doet Barco precies?

“Barco biedt geavanceerde visualisatie- en netwerkoplossingen aan in drie sectoren: Healthcare, Entertainment en Enterprise. Barco is een specialist op het vlak van beeldverwerking en netwerkoplossingen. Dat is de rode draad doorheen al onze producten en de 90 jaar expertise van Barco. In elk van die markten willen wij de nummer 1 zijn en met nieuwe, disruptieve producten de trend zetten. Van het ogenblik dat de videodata gecreëerd worden, zit Barco er bovenop. Als je naar de visualisatieketen kijkt, neemt een camera ruwe videodata. Die moeten worden verwerkt en getransporteerd naar een display (LCD, projector, LED-wall of monitorscherm). Barco doet zowel de post-processing, het transport over het netwerk als de displaytechnologie. Innovatie is daarbij ontzettend belangrijk. We moeten het echt hebben van disruptie. Ook volume heb je nodig om je fabrieken te vullen en om capaciteit te creëren. We werken eerst op premium producten en maken er dan afgeleiden van. Daar heb je dan weer andere skills voor nodig.”

“In elk van onze markten willen wij de nummer 1 zijn en met nieuwe, disruptieve producten de trend zetten.”
An Steegen
Wat brengt de toekomst op vlak van innovatie?

“Naast data visualiseren is er een hoge nood aan data analyseren. Denk bijvoorbeeld aan radiologen die duizenden beelden nemen. We kunnen daar data-analysetechnieken op toepassen, zodat de artsen visuele samenvattingen krijgen die onder andere anomalieën aanduiden. We kunnen er ook machine learning en artificiële intelligentie op toelaten, zodat de computer analyses maakt die voor de arts een hulpbron kunnen zijn om tot besluiten te komen. Een volgende stap is generatieve AI. Hoe kan je door die duizenden beelden te monitoren voorspellen waar de gevoeligheden zitten en waar je moet op letten? Machine learning en AI zullen de workflow van de operatoren van onze producten vergemakkelijken. Gezien wij in nichemarkten actief zijn, hebben we toegang tot data die door onze netwerkoplossingen gaan. De uitbreiding op de visualisatieketen — door realtime analyses te doen of data bovenop andere data te zetten — is dus als het ware een ‘natuurlijke’ uitbreiding en wij bouwen verder op onze hardware install base. Innovatie in hardware concentreert zich op speech control, 3D-visualisatie en uiteindelijk 3D hollogrammen.”

De voorbije jaren deden jullie een grondige CSRD-oefening. Hoe pakten jullie die aan?

“We maakten een Double Materiality Assessment van waar we onze prioriteiten hebben vastgelegd en onze targets hebben gedefinieerd. Ons ESG-team coördineert dat proces en werkt daarvoor samen met alle business units. Onze targets voor 2027 en 2050 liggen vast in onze Sustainable Impact Journey. Maar daarmee is de oefening niet af. Nu moeten we natuurlijk onze roadmaps aanscherpen en zorgen dat we die resultaten kunnen halen.”

Een van jullie targets is de levensduur van jullie producten verlengen. Hoe maken jullie dat waar?

“Op elk product doen we een Life Cycle Assessment (LCA). Voor een cinemaprojector bijvoorbeeld mikken we op een levensduur van twaalf tot vijftien jaar. Als lichtbron gebruiken we nu een laser in plaats van een lamp. Daardoor gaat de projector langer mee en is de totale kost voor de cinemaketen lager. Dat is goed, want klanten vinden kostreductie belangrijk en als de nieuwe oplossing ook duurzamer is, dan is dat een mooi totaalplaatje. Uiteindelijk is de vraag: wil de eindklant ervoor betalen? Duurzaamheid is zeker een differentiator, maar die moet je ook niet 20 procent hoger in prijs in de eindmarkt zetten. Duurzaamheid is bij ons een aparte variabele, naast de technische en energiespecificaties. En dat is zeker een competitief voordeel. Barco Entertainment heeft in de digitale cinemaprojectoren een marktaandeel van meer dan 60 procent. Door die kritische massa kunnen we blijven investeren in innovatie en duurzaamheid.”

Hoe trekken jullie jullie duurzaamheidsstrategie door naar jullie supply chain?

“We weten welke producten wij in de markt zetten, maar de supply chain beheren en controleren is een ander verhaal. We zetten daar doelstellingen en richtlijnen tegenover.”

Hoever staat het bij Barco met hergebruik?

“Re-use hangt van het product af. Soms is het niet makkelijk om een product te tracen gedurende zijn volledige levensloop. Van producten die we direct aan de eindklant aanbieden, weten we dat dan weer wel. We bieden ook leasemodellen aan: ‘as-a-service’-modellen. Dat blijven onze producten die we kunnen terughalen en refurbishen.”

Welke rol ziet u weggelegd voor de overheid als we de duurzaamheidstransitie willen versnellen?

“Het begint met te bepalen op welke sectoren we inzetten en wat circulariteit in die sectoren betekent. De overheid kan ervoor zorgen dat bedrijven competitief kunnen blijven en kunnen groeien want zonder economische groei is het duurzaamheidsverhaal een heel moeilijk verhaal. Je moet een gezond draaiend bedrijf zijn om te kunnen investeren en herinvesteren in duurzaamheid. Als je iets ‘groen’ wil doen, dan is het vaak duurder. Ik kan me voorstellen dat een bedrijf met een veel grotere CO2-voetafdruk dan Barco, veel grotere investeringen moet doen om CO2-neutraal te worden. Dan moet je wel financiële draagkracht hebben. Ook voor een kmo lijkt het me niet voor de hand liggend om te investeren in assessments om aan de CSRD-richtlijn te voldoen. De overheid kan ook naar de regelgeving kijken: die kan een pak eenvoudiger. Extra incentives zouden de duurzaamheid verder kunnen stimuleren.”

Niet iedereen staat te springen voor circulaire initiatieven. Hoe krijgen we volgens u meer mensen mee?

“We zouden de mensen meer bewust moeten maken van hoe we producten terug in de circulaire keten kunnen opnemen. Dat kan bijvoorbeeld door collectiepunten voor elektronische producten toegankelijker en zichtbaarder te maken zodat mensen ze niet vergeten. Het zit nog niet in iedereens DNA om op de meest milieuvriendelijke manier om te gaan met oude elektronica. Plastic van afval scheiden is ook gelukt, door striktere acties op te zetten en de mensen die het niet doen te laten betalen. De eindconsument krijgt op dit ogenblik ook tegenstrijdige berichten. Wat belangrijk is in Europa, is niet meer belangrijk in de VS? Dat komt de bewustmaking niet ten goede.”