Auteur:
Nadine Saint-Pol en Pauline Windels, Corporate Consultants bij Group Casier, n.saint-pol@casier.be en p.windels@casier.be
“Het Digital Product Passport (DDP) is een krachtig instrument om consumenten te sensibiliseren”
“Het Digital Product Passport (DDP) is een krachtig instrument om consumenten te sensibiliseren”
Bekend om zijn betaalbare luxe en tijdloos design zet Xandres belangrijke stappen richting een duurzamere toekomst. Clio Gydé, Sustainability Manager bij Xandres, geeft een inkijk in de uitdagingen die het Belgische modebedrijf ondervindt om de circulaire transitie te maken binnen de textielindustrie. “Innovatie, transparantie en samenwerking zijn essentieel om vooruitgang te boeken.”
Bekend om zijn betaalbare luxe en tijdloos design zet Xandres belangrijke stappen richting een duurzamere toekomst. Clio Gydé, Sustainability Manager bij Xandres, geeft een inkijk in de uitdagingen die het Belgische modebedrijf ondervindt om de circulaire transitie te maken binnen de textielindustrie. “Innovatie, transparantie en samenwerking zijn essentieel om vooruitgang te boeken.”
Clio Gydé: “Xandres bestaat al 55 jaar. Dat betekent dat ons bedrijfsmodel gebaseerd is op een lineair model. We steken dan ook niet onder stoelen of banken dat we geen core sustainability modemerk zijn. Toch vinden we het cruciaal om stap voor stap te verbeteren. Ik werk ruim een jaar bij Xandres als fulltime Sustainability Manager. Voor een onderneming met 120 medewerkers, waarvan 60 winkelmedewerkers, toont dat aan welke prioriteit duurzaamheid bij ons krijgt. Duurzame projecten vragen namelijk aanzienlijke middelen én tijd. Gelukkig bieden subsidieprojecten kansen om te innoveren zonder als kmo alle financiële risico’s alleen te dragen.”
“We onderscheiden er zes: materialen, ontwerp, productie, koolstofafdruk, herstel en onderhoud en het Xandres Lab. Daarmee nemen we de volledige waardeketen onder de loep, enerzijds om verbeteringen door te voeren en anderzijds om onze negatieve impact te verkleinen. Duurzaamheid is verweven in elke stap van ons productieproces, van het selecteren van garens en stoffen tot de garantie dat je kledingstuk na aankoop de tand des tijds zal doorstaan.”
“Ik noem het graag onze ‘speelhoek’. We experimenteren er met circulaire businessmodellen op kleinere schaal, zonder onze bedrijfscontinuïteit in het gedrang te brengen. De term ‘Lab’ verwijst naar ‘laboratorium’, dat staat voor experimenteren, en naar ‘collab’, dat collaboration (samenwerking) symboliseert. Circulariteit realiseer je niet alleen. Je hebt de volledige keten nodig. Externe projecten creëren een soort community van gelijkgestemde bedrijven. We focussen daarbij minder op het product an sich, en meer op de visie van het bedrijf rond duurzaamheid. Samenwerking, zelfs tussen concurrenten, is essentieel om vooruitgang te boeken.”
“Denk bijvoorbeeld aan Infinitex, SCIRT, Just Fashion en Design for Details. Infinitex, gefinancierd door VLAIO, gaat over circulaire businessmodellen voor de mode-industrie, waarbij wij vooral focussen op resale en repair. SCIRT (System Circularity and Innovative Recycling of Textiles) is een EU Horizon-project voor textile-to-textile recycling. Just Fashion streeft naar een rechtvaardiger modesysteem. Design for Details is een project dat we samen met HOGENT, Flanders DC en Love Tomorrow (Tomorrowland) indienden onder de call ‘Design 4 Circularity’ van Vlaanderen Circulair. Het richt zich op het stimuleren van circulaire businessmodellen door middel van ecodesign. Het project wil die doelstelling bereiken door een beslissingsmatrix te ontwikkelen voor de mode- en accessoiresector, die bedrijven helpt bij het evalueren van functionele en decoratieve fournituren (zoals knopen, ritsen, vliezen, en pailletten) en bij het kiezen van de meest ecodesignvriendelijke opties. Ook worden de basismaterialen voor accessoires (zoals PU en leder) onderzocht. Vaak is niet het resultaat ons einddoel, maar de lessen die we meenemen. In het SCIRT-project bijvoorbeeld werd duidelijk dat een bepaalde innovatie die wij willen doorvoeren om ons productieproces te verduurzamen, voor problemen zorgt bij een andere partner in de value chain. Zo werd voor alle deelnemers duidelijk dat niet alles mogelijk is, of toch nog niet vandaag. Door het proces met alle partijen te doorlopen, weten we waar de pijnpunten zitten in de volledige value chain. Dat op zich is al een belangrijke uitkomst om verder op te bouwen.”
“Ja hoor. Binnen het Infinitex-project voerden we een test uit met een resale-collectie in onze winkels in Gent en Brugge. We werkten daarvoor samen met Thomas More en partners zoals Filou & Friends, Supergoods, Atelier Noterman en Dressr. Het testproject leverde ons interessante inzichten op waarmee we verder aan de slag gaan.”
“Circulariteit binnen de textielsector betekent voor mij vooral levensduur. De productie van mode heeft een hoge ecologische en sociale impact, ook bij goedkope artikelen. Zelfs bij lage kwaliteit zijn arbeid en materialen intensief gebruikt – alleen wordt die echte kost zelden doorgerekend aan de consument. Circulariteit gaat dus niet alleen over kwaliteit, maar vooral over levensduurverlenging. Hoe lang kunnen we kledingstukken in omloop houden? Dat is bij Xandres een kernprincipe. Vandaag produceren en consumeren we globaal veel te veel, en beschouwen we kleding als een wegwerpproduct. Zelfs Kringwinkels zien zich nu genoodzaakt om verkoopbare kleding te verbranden, gewoon omdat ze de stroom niet meer aankunnen.”
“Recyclage wordt vaak als dé oplossing gezien, maar vandaag wordt amper 1 procent van het textiel effectief naar textiel gerecycleerd. En als de kwaliteit van kleding daalt, ondergraaf je ook de recyclagemogelijkheden. Recyclage is dus slechts één – weliswaar belangrijk – deel van de oplossing.”
“Door de waardeperceptie van textiel opnieuw te verhogen. Klinkt simpel, maar dat is het allesbehalve. Het gaat over de kwaliteit van de kleding verhogen én ervoor zorgen dat ze langer gedragen blijft. Want zelfs is een stuk in perfecte staat, als dat op de afvalberg belandt, is het nog altijd verspilling. De industrie en de overheid hebben hierin een educatieve en regulerende rol op te nemen.”
“Een belangrijk initiatief vanuit de EU is het Digital Product Passport (DPP). Dat paspoort informeert klanten over de herkomst, het onderhoud en de end-of-life opties van een product. Zo maken we abstracte duurzaamheidsdoelen tastbaar en concreet. Het DPP helpt consumenten begrijpen waar een stuk vandaan komt én hoe ze het langer kunnen gebruiken. Denk aan onderhoudstips, herstelopties of resale-kanalen die wij vandaag al delen, maar moeilijker bij de klant komen. Zo verkleinen we de kans dat kledingstukken voortijdig worden weggegooid. Voor mij gaat het DPP veel verder dan compliance: het is een krachtig instrument om consumenten te sensibiliseren – al brengt het natuurlijk ook een kost met zich mee.”
“Door hen te doen stilstaan bij hun gewoonten. We organiseren al enkele jaren Green Friday, waarbij we onze winkels sluiten op Black Friday. Het is een opvallend statement op een dag die normaal topomzet genereert. Dat blijft hangen bij mensen. Tegelijk moeten we af van het vingertje. We hebben geen 10 procent nodig die duurzaamheid perfect doet, maar 90 procent die het imperfect probeert. Het gaat om motiveren, niet om beschuldigen. Laat mensen het ‘slordig’ doen, maar laat ze vooral íets doen. Dát is echte verandering.”
“Die kans bestaat. Zo zijn we recent overgestapt van luchtvervoer naar transport via schip en trein, om onze CO₂-uitstoot te verminderen. Maar door de huidige spanningen komen levertijden onder druk te staan. Indien nodig, zullen we tijdelijk opnieuw luchttransport overwegen voor de meest urgente zendingen, tot maximaal 5 procent van ons transport. De geopolitieke spanningen kunnen ook een invloed kunnen hebben op de EU-wetgeving rond duurzaamheid. Dat is een zorg voor ons bedrijf en voor alle ondernemers. We staan immers niet los van de wereld.”
Meer lezen over het duurzaamheidsbeleid van Xandres
Meer lezen over het Xandres Lab
Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Cookies kunnen worden beheerd in uw browser of de apparaatinstellingen.