Degels Metal2
Marjola Maes
Degels Metal

Fotograaf:

Degels Metal

Auteur:

Sara Adam, Corporate Consultant bij Group Casier, s.adam@casier.be

Casier-SaraZwW
“Betere traceerbaarheid en positievere communicatie nodig”
“Betere traceerbaarheid en positievere communicatie nodig”

Op een warme manier een transparante flow volgen in de metaalkringloop en het metaalverwerkingsproces, dat is de bestaansreden van Degels Metal. Group Casier sprak met medezaakvoerder Marjola Maes. “We proberen ons product zo zuiver mogelijk te maken zodat onze partners het beter kunnen recycleren en we samen de kringloop sterker maken.”

Degels Metal is specialist in metaalrecyclage voor schroot, oud ijzer, productieafval, AEEA, ferro-metalen en non-ferro-metalen. Het familiebedrijf is gevestigd in Ieper en wordt geleid door Filip Degels en Marjola Maes. De ouders van Filip Degels waren schroothandelaars pur sang. Zijn vrouw Marjola Maes hield eerst de boot af om in het bedrijf van haar schoonfamilie te stappen. “Ik focuste toen al sterk op mijn zelfstandigheid als vrouw. Mijn moeder had me dat meegegeven, ze zei altijd dat het niet uitmaakte wat ik zou doen, maar dat ik ervoor moest zorgen dat ik mijn plan kon trekken en dat ik niet afhankelijk mocht worden van mijn partner.”

Hoe komt het dat je in 1998 dan toch bij Degels Metal ging werken?

Marjola Maes: “Ik werkte op dat moment in een bedrijf op de Ieperse industriezone. Toen mijn schoonmoeder stopte met werken, zei ik aan de zaakvoerder dat ik enkele weken Filip zou helpen zoeken naar iemand om hem bij te staan in de onderneming. Onze boekhouder suggereerde dat ik die taak misschien op mij kon nemen. Mijn man en ik kwamen tot een akkoord en zo ben ik in het bedrijf en de sector gerold.”

Marjola Maes
Welke rol neemt Degels Metal op in de circulaire economie?

“Schrootafval is een prima grondstof voor nieuwe toepassingen. In vergelijking met een tiental jaar geleden komt er nu veel minder schrootafval in de smeltoven terecht en wordt er veel meer gerecycleerd. Er is ook veel meer mogelijk. We proberen ons product zo zuiver mogelijk te maken, zo kunnen onze partners het beter recycleren en maken we samen de kringloop sterker. Vroeger moesten we naar een shredder, omdat zij het materiaal nog veel meer konden verkleinen. Door te investeren in een nieuwe machine kunnen we dat nu zelf.”

“Sommige bedrijven zien circulair en duurzaam ondernemen als een project, ik vind het een visie.”
Marjola Maes
Via welke wegen komen de afgedankte materialen bij Degels Metal terecht?

“Iedereen die één kilo ijzer heeft, kan hier komen aanleveren. We richten ons dus zowel tot particulieren als bedrijven. Door de financiële crisis in 2008 zijn mensen meer beginnen recycleren, omdat ze geld konden krijgen voor het oud ijzer. Als er geld mee te verdienen is, worden de mensen wakker. Op zich is daar volgens mij niet echt iets verkeerd mee, zolang de verandering in de goede richting er is.”

Schroothandelaars hadden vroeger vaak een negatieve reputatie. Is dat nog altijd zo?

“We ondervinden dat de sector van de metaalrecyclage spijtig genoeg nog altijd met een negatief imago kampt. Dat komt onder meer doordat sommige spelers andere materialen onder de metaalstromen mengen. Het is frappant hoe strikt de regelgeving is en hoe vaak we controleurs over de vloer krijgen, terwijl de overheid zelf niet altijd helemaal correct is. We kunnen blijven klagen over alle instanties die nog niet meewerken en ons niet afhelpen van het negatieve imago, maar wij kiezen ervoor om het over een andere boeg te gooien en een positief verhaal te vertellen.”

Wat betekent dat positieve verhaal in de praktijk?

“We werken heel netjes, ook al hebben we groeipijnen. Het is niet omdat Degels Metal een schrootbedrijf is, dat alles hier rommelig moet liggen. Verder proberen we het verschil te maken met onze persoonlijke aanpak. We nemen voor onze klanten en leveranciers tijd voor een kop koffie. Op die manier zijn we een luisterend oor en werken we naar een nog betere samenwerking toe. Daarnaast bieden wij een uitstekende service. Onze structuur en organisatie zijn erop gericht om onze klanten op elk moment verder te helpen. Als de materialen niet bij ons afgeleverd mogen worden, dan zoeken we voor hen uit waar ze wel terechtkunnen. We laten onze klanten nooit in de steek, zelfs niet tijdens ons verlof. We nemen altijd de telefoon op en zoeken naar oplossingen voor onze klant, al is het door bijvoorbeeld iemand anders de container te laten ophalen. Op die manier ontzorgen we onze klanten. Een geëngageerde natuurlijke bondgenoot zijn en op een warme manier een transparante flow volgen in de metaalkringloop en het metaalverwerkingsproces, dat is onze doelstelling.”

Zijn er obstakels die jullie werk bemoeilijken?

“Producenten van kabels maken het niet makkelijk om de kabels te recycleren. De kabels bestaan uit te veel verschillende materialen die we moeilijk van elkaar kunnen scheiden. Bij het ontwerp en de productie van de kabels zouden de producenten meer moeten nadenken over hoe de kabels op het einde van hun levensduur zo goed mogelijk uit elkaar gehaald kunnen worden. Waarom worden de producenten niet verplicht om zich te beperken tot één materiaalsoort? Dat zou het recycleren veel gemakkelijker maken. Zeker de aanwezigheid van rubber is nefast. Eigenlijk moet er vooral meer traceerbaarheid zijn. Het is een goede zet van Recupel om oude koelkasten en andere huishoudtoestellen te laten meenemen op het moment dat een nieuw toestel wordt geplaatst. Zo komen de afgedankte producten onmiddellijk in het juiste circuit terecht. Een probleem daarbij is wel dat het toestel voor Recupel volledig moet zijn. Zodra er een stukje te kort is, mogen we het niet afvoeren naar Recupel. We krijgen geen antwoord van Recupel waar we dan met deze afvalstromen naartoe moeten. Het systeem zit vandaag nog vol gaten, dat moet dringend aangepakt worden. Hetzelfde zien we bijvoorbeeld voor brandblusapparaten, waar de afvoer van afgedankte materialen nog helemaal niet gestructureerd is.”

Wat is voor Degels Metal de essentie van een circulaire economie?

“Voor mij is circulariteit in elk geval meer dan recycleren. De mens moet zeer centraal staan in het circulair model. Circulariteit moet bij jezelf beginnen, maar mensen veranderen is heel moeilijk. Het duurt heel erg lang voor ze iets willen inzien en zich aanpassen. Mensen zijn gewoontedieren en eens ze een gewoonte hebben, is die moeilijk af te leren. Dat is de grootste uitdaging binnen de circulaire economie. Aan het woordje ‘groen’ kleeft nog te veel de negatieve geitenwollensokkenconnotatie. Bedrijven zijn avers tegen dergelijke interpretatie, er is een positievere communicatie nodig. Iedereen circulair komt daar mooi aan tegemoet: op jullie website krijgen we als ondernemers de kans om uit te leggen wat onze visie is op de circulaire economie en hoe we eraan bijdragen. Zo kunnen we andere ondernemers inspireren.”

Hoe passen jullie intern de principes van duurzaam en circulair ondernemen toe?

“Onder het mom van vele kleintjes maken een groot verschil, zetten we in op kleine veranderingen. We hebben bijvoorbeeld ons wagenpark een upgrade gegeven en zijn voor alle voertuigen overgestapt naar de Euro 6-norm. Afgelopen jaar namen we onze flow van papierafdrukken onder de loep. We kwamen tot de conclusie dat afdrukken en klasseren eigenlijk een overbodige taak geworden was door de digitalisatie. Op die manier besparen we dus ook. We werken ook aan een betere bronsortering op onze site. We informeren onze werknemers hoe ze correct kunnen sorteren en stimuleren hen om dat ook effectief te doen door overal kleine bakjes te zetten. Als ze hier beter sorteren, hopen we dat ze dat thuis ook doen. We werken ook met een ‘tip van de maand’, bijvoorbeeld samen een maand de verwarming een graad lager zetten. Als bedrijf proberen we een voorbeeldrol op te nemen. We geven bijvoorbeeld zelfgemaakte, verse soep. De groenten halen we rechtstreeks bij een boer in de buurt. Het zijn dingen die we meegeven aan onze medewerkers en die ze hopelijk ook meenemen naar huis. Ik heb moeite met bedrijven die zichzelf duurzaam noemen zonder ernaar te handelen. Soms voel je dat het niet echt in hun DNA zit, maar gewoon een marketingstunt is. Bepaalde bedrijven zien circulair en duurzaam ondernemen als een project, ik vind het een visie.”

Meer lezen over Degels Metal