ModernaBeeld01
Chantal Saelen
Medezaakvoerder Moderna Products

Auteur:

Pieter-Paul Casier, COO bij Group Casier, p-p.casier@casier.be

Casier-PieterPaulZwW
“Volop inzetten op kwaliteit zodat producten langer meegaan”
“Volop inzetten op kwaliteit zodat producten langer meegaan”

De essentie van circulair produceren in één zin samenvatten? Voor Chantal Saelen, medezaakvoerder van Moderna Products, kan het ook in één woord: futureproof. “We laten ons leiden door het principe van betterness: elke beslissing die we nemen, moet van de wereld een betere plaats maken.”

Moderna Products is al sinds 1932 in Izegem gevestigd. Het op vandaag nog altijd 100 % familiebedrijf maakte destijds knopen voor confectie en schoengarnituren. Onder de tweede generatie evolueerde het naar de ontwikkeling en productie van toebehoren voor huisdieren. In 2015 werd ook een productie-unit opgezet in South Carolina (VS). Chantal Saelen, de oppertrotse derde generatie, zit voor ons. Sinds 1998 leidt zij het kunststofbedrijf samen met haar echtgenoot Bart Bonte.

‘Creating smart plastics for happy pets’, luidt de tagline van Moderna Products. Welke boodschap zit erin vervat?

Chantal Saelen: “Elk woord zegt iets over onze aanpak en bestaansreden. Creating houdt in dat we zelf producten ontwerpen. Plastic slaat op onze exclusieve keuze voor kunststof. Smart betekent dat we investeren in producten die veilig, sterk en gemakkelijk recycleerbaar zijn. Pets vertelt dat al onze producten voor huisdieren bestemd zijn. En happy? Als het huisdier happy is, dan is het baasje dat ook. En als het baasje happy is, zijn wij ook happy. Zo is de cirkel rond. (lacht)

Chantal Saelen
Waarom werken jullie uitsluitend met kunststof?

“Plastic is op vandaag een relatief goedkope grondstof, gemakkelijk verwerkbaar, licht in gewicht en goed recycleerbaar. Als je er op een juiste en verantwoorde manier mee omgaat, dan is het een fantastische grondstof. We zetten volop in op kwaliteit, zodat onze producten lang meegaan. We willen de resources die we erin steken optimaal laten renderen. En dan heb ik het niet alleen over R&D, maar ook de elektriciteit, de productie, de logistiek ... Alles met het oog op reduce op lange termijn.”

“De 3 R’s – Reduce, Reuse, Recycle – vragen om een vierde R: Re-educate.”
Chantal Saelen
Waarmee we bij de 3 R-strategie terechtkomen: Reduce, Reuse, Recycle.

“Wij voegen er bij Moderna Products een vierde R aan toe, die van Re-educate. Alles begint met het heropvoeden van de mensen, of minstens met hen opnieuw te informeren. Als je ‘plastic is fantastic’ predikt zonder het uit te leggen, kom je er niet. Er zijn zoveel misverstanden, waardoor er opnieuw opleiding en uitleg nodig is. We willen weg van de wegwerpmaatschappij. Weg van de gadgetwinkels met 1 euro-brol die na enkele minuten kapot is.”

Hoe gaat Moderna Products om met de R van Recycle?

“We stellen ons tot doel om tegen eind 2021 minstens 35 % recyclaat in te zetten en daarmee de inzet van virgin materiaal met 35 % te verminderen, zonder in te boeten op kwaliteit. De toevoer van gerecycleerd materiaal is helaas het enige struikelblok waardoor we onze doelstelling niet zouden kunnen halen. We focussen vandaag hoofdzakelijk op het promoten van een specifieke lijn producten, gemaakt met 98 % gerecycleerd materiaal. Dat toont aan dat het procesmatig geen probleem is. Het gaat over een open kattenbak, een gesloten kattenbak, een transportkooitje en een schep. Voor de retailers is dat ook een tof en haalbaar concept: ze kunnen een schappenplan maken en er een communicatie- en promotieplan aan koppelen.”

Chantal Saelen en Bart Bonte
Leeft de vraag naar producten uit gerecycleerde grondstoffen bij de retailers?

“Absoluut, er wordt echt naar gevraagd. Het grote voordeel is we ons gamma uit gerecycleerd materiaal al hadden toen de vraag begon op te borrelen.”

Hoe komt het dat er nog te weinig instroom is van gerecycleerd materiaal?

“Een groot stuk van de verantwoordelijkheid ligt volgens mij bij de overheid. Zij moet immers systemen of mogelijkheden instellen voor inzameling en recyclage. Er komt meer en meer in de blauwe zak terecht, maar veel plastics die via die weg ingezameld worden, worden geëxporteerd naar landen die er meer voor geven dan België. Zo zijn we meteen een groot deel van onze instroom kwijt. Als we alles wat we in de zak steken lokaal kunnen verwerken en er granulaat van maken, dan hebben we een win-win. Nu worden nog veel te vaak virgin grondstoffen gebruikt omdat het gewoon goedkoper of gemakkelijker is of omdat het alternatief niet goed geregeld is.”

Moderna Products bundelt zijn duurzaamheidsinitiatieven in een Green Pact. Hoe is dat pact tot stand gekomen?

“We stelden vast dat duurzaamheid een buzzwoord was geworden en gingen nadenken hoe we het geheel best konden aanpakken, met een langetermijnvisie in het vooruitzicht. In 2015 legde de VN 17 Sustainable Development Goals (SDG’s) vast. Wij gebruiken deze 17 SDG’s als leidraad voor het behalen van onze duurzaamheidsdoelen binnen onze organisatie. Je kunt natuurlijk niet met alle 17 SDG’s tegelijk bezig zijn. We beslisten om in eerste instantie te focussen op zes SDG’s: Good health and well-being (SDG 3), Quality education (SDG 4), Gender equality (SDG 5), Decent work and economic growth (SDG 8), Responsible consumption and production (SDG 12) en Life below water (SDG 14).”

In welke mate helpt jullie lidmaatschap van de Pet Sustainability Coalition jullie om jullie ambities op vlak van duurzaamheid waar te maken?

“Lid worden van de Pet Sustainability Coalition was en is een grote hulp voor ons. Hun regelmatige beoordelingen hielpen bij het opbouwen van onze roadmap, die minder ingewikkeld bleek dan verwacht. Aan de hand van de SDG’s kunnen we duidelijk aflijnen wat we willen bereiken op het vlak van duurzaamheid. Uitgaande van het betrouwbare imago dat we hebben, stellen we onze doelen nog hoger en willen we nog een stap verder gaan. We laten ons daarbij drijven door betterness: elke beslissing die we nemen, moet van de wereld een betere plaats maken. Een gemakkelijke oplossing voor gerecycleerde grondstoffen zou bijvoorbeeld zijn om alleen zwarte producten te maken omdat de aanvoer van zwart recyclaat de grootste is. Wij gingen de uitdaging aan om te kiezen voor hippe kleuren zoals lichtblauw en koraalrood. We willen de beste zijn met producten waarmee we ons onderscheiden van andere spelers en waarmee we ze overtroeven.”

Moderna Products bouwt op de Zuidkaai in Izegem een volledig nieuwe productie- en opslagsite. Maakt die verhuis ook deel uit van jullie Green Pact?

“Onder inspiratie van architectenbureau AAVO werden onze nieuwe headquarters ontworpen om zowel het kantoor als de fabriek van de toekomst te zijn. We hebben er alle nieuwe technieken in geïntegreerd. We zullen er ook meer dan 20 % van onze eigen energie kunnen opwekken, een grote stap naar CO2-neutraliteit. Daarenboven genieten we van een unieke locatie langs het Kanaal Roeselare-Leie. Het is evident dat we in een tweede fase werk willen maken van de transitie van wegvervoer naar vervoer via dit kanaal voor de aan- en afvoer van grondstoffen en afgewerkte producten naar havens als Antwerpen en Rotterdam.”

Welke boodschap wil je nog kwijt voor collega-ondernemers?

“Als iedereen iets doet, dan zullen we er geraken. Als je het meteen al niet ziet zitten en niets doet, zullen we er nooit komen. Kies dus een paar SDG’s uit en werk daarop!”

Hoe krijgen we het grote publiek mee in dit verhaal?

“Constant met het vingertje berispen helpt niet. Ik denk dat we veel meer kunnen bereiken door mensen te belonen. Of Obama-gewijs te blijven herhalen: yes we can! Natuurlijk kunnen we het, iedereen samen. Er is nog zoveel dat we kunnen doen, aan opportuniteiten geen gebrek. The future is bright, maar doe er iets mee!”