Introbeeld01
Marc Thometschek
Sustainable Development Group

Auteur:

Sara Adam, Corporate Consultant bij Group Casier, s.adam@casier.be

“Grondstoffengebruik verduurzamen door samen te innoveren”
“Grondstoffengebruik verduurzamen door samen te innoveren”

“Concurreren op het vlak van duurzaamheid zal ons niet verder helpen. We kijken liever met iedereen samen in dezelfde richting.” Voor Marc Thometschek, CEO van Sustainable Development Group, valt er over die richting niet te twijfelen. “De uitdaging bestaat erin om kunststofproducten te ontwerpen, gebruiken en recycleren op een manier die de maximale waarde behoudt, afval minimaliseert en rekening houdt met het economische verhaal.”

De drie pijlers bij Sustainable Development Group zijn kunststof, innovatie en duurzaamheid. “Als innovatieve pioniers zoeken we duurzame oplossingen voor productgerelateerde problemen bij onze klanten”, zegt Marc Thometschek, oprichter en CEO van Sustainable Development Group.

Welke missie streeft Sustainable Development Group na?

Marc Thometschek: “We willen samen met onze klanten bouwen aan een duurzame toekomst en ons daarbij niet alleen richten op één pijler zoals CO₂-emissies. Bouwen aan een duurzame toekomst is veel meer dan dat. We willen onze klanten helpen om een langetermijnstrategie te ontwikkelen in plaats van snel te willen schakelen. Wat zijn de producten van morgen? Hoe produceer je die zo duurzaam mogelijk? Hoe zet je die in de markt?”

Marc Thometschek
Vanuit welke bedrijfsstructuur doen jullie dat?

“Onze 35 medewerkers zijn verdeeld over R&D, administratie & sales en productie. Onze afdeling Innologic verzorgt de projecten waar R&D aan te pas komt. Bij Neutrologic berekenen we de carbon footprint van onze klanten en hun producten. Beologic focust eerder op totaalprojecten van R&D en ontwikkeling, tot testproductie en commerciële productie van grondstoffen op maat. Met Techniks bouwen we zelf machines: bestaande machines worden geoptimaliseerd op maat van onze klanten. Beotool ontwikkelt matrijzen voor extrusie en injectie.”

“Als innovatieve pioniers zoeken we duurzame oplossingen voor productgerelateerde problemen bij onze klanten.”
Marc Thometschek
Wie zijn jullie klanten?

“Dat zijn bijvoorbeeld kunststofverwerkers, spuitgietbedrijven, extrusiebedrijven en rotatiegietbedrijven. Vandaag zijn heel wat producten niet herbruikbaar of recycleerbaar omdat het mengsels zijn die niet gescheiden kunnen worden, of producten bestaande uit verschillende polymeertypes die aan elkaar kleven. Wij gaan voor onze klanten op zoek naar oplossingen waardoor ze wel herbruikbaar of recycleerbaar worden. We zijn zelf geen recyclagebedrijf maar werken wel nauw samen met recyclagebedrijven. Zij leveren het eerste werk om te sorteren en te reinigen. We geven de voorkeur aan betrouwbare gerecycleerde kunststoffen.”

Hoe kwam je in deze business terecht?

“Dat was eerder toevallig. Vroeger had ik een standenbouwbedrijf. Een van onze klanten zocht een afzetmarkt voor afvalstoffen van de houtindustrie in de vorm van boomschors. Ze wilden een stand bouwen op een tuinbeurs en kwamen zo bij mij terecht. Op dat moment hadden ze geen verkoper. Ze vroegen me of ik niet alleen de stand wilde bouwen, maar ook bemannen. Na de beurs begon ik samen met de eigenaar na te denken over een beter hergebruik van afvalstromen. Konden we houtafval van bijvoorbeeld spaanderplaten combineren met kunststofcomposieten om er planken van te maken? We concludeerden al snel dat we eerst granulaat moesten maken om dat daarna te kunnen verwerken tot terrasplanken. Het werd een samenstelling van hout met polypropyleen (PP) of polyethyleen (PE). Die ontwikkeling sprong in het oog op een congres en ik werd aangesproken om eenzelfde oplossing uit te werken met PVC. Zo stond ik mee aan de wieg van Twinson van Deceuninck, een 100 procent recycleerbaar materiaal samengesteld uit hout en PVC voor terrasplanken. Dat was het startpunt van Beologic.”

Kwamen er nog andere polymeren bij?

“Zeker. Na een aantal jaren begon de terrasplankenmarkt verzadigd te raken en kregen we vanuit andere hoeken de vraag of we dat ook konden met andere polymeren. Zo evolueerden we van louter grondstoffenproductie naar meer ontwikkeling en testproductie. Met onze vijf afdelingen willen we voor onze klanten een one-stop-shop zijn van schets en ontwikkelingsidee tot effectieve productie en klantenbegeleiding. We hopen telkens de grondstoffen te mogen leveren voor het ontwikkelde product maar in bepaalde gevallen verkiest de klant zelf zijn granulaat te maken.”

Kan je dat wat concreter maken met een voorbeeld?

“Graag! Nomacorc (met een productievestiging in de buurt van Verviers, red.) maakt synthetische kurken voor wijnflessen en gebruikt daarvoor o.a. polyetheen. Ze vroegen ons of we konden helpen een hybride kurk te ontwerpen in een mengsel van kurkgranulaten en thermoplastisch materiaal. Toen ze bij ons aanklopten, waren hun kurken nog met thermoharders. Die zijn minder milieuvriendelijk, want niet recycleerbaar. Nomacorc wou het liefst een bioafbreekbare wijnkurk creëren, en als dat niet haalbaar was, wilden ze de kurken na gebruik kunnen smelten om opnieuw als grondstof te gebruiken. We ontwierpen een productielijn met een capaciteit om miljoenen kurken te produceren, ontwikkelden een specifiek samengestelde grondstof voor die kurken en zorgden zelf voor de productie ervan. Van de afgedankte kurken maken we nu wijnemmers. Die worden verhandeld via Italesse.”

We vernamen dat een van jullie innovaties ook op festivals is te zien. Vertel!

“Voor mobiele sanitaire units ontwikkelden we een grondstof gemaakt van gerecycleerde visnetten. Maar we hebben nog meer originele voorbeelden hoor (lacht). We moeten wel altijd in gedachten houden dat we het project samen met de klant ook economisch haalbaar en schaalbaar moeten maken ten opzichte van de beoogde duurzaamheid of circulariteit.”

Zetten jullie ook in op nieuwe technologieën?

“Als one-stop-shop hebben we het voordeel onze klanten ook advies te kunnen geven over aan te kopen machines. We zijn op de hoogte van de nieuwste technieken maar zien tegelijk dat er weinig evolueert in de techniek van extruders. Machines die nog niet bestaan, ontwikkelen we zelf in onze afdeling Techniks. Zo dragen we ons steentje bij tot de technologische ontwikkeling.”

Hoe maakt Sustainable Development Group het duurzaamheidsstreven waar in de eigen bedrijfsvoering?

“Zuinig omgaan met energie is een van onze grote stokpaardjes. We monitoren onze efficiëntie en zorgen ervoor dat we zo weinig mogelijk verliesposten hebben. Een derde van de energie die we verbruiken, produceren we zelf met zonnepanelen. We kijken ook graag naar samenwerkingen. Concurreren op het vlak van duurzaamheid zal ons niet verder helpen. We kijken liever met iedereen samen in dezelfde richting om samen aan duurzaamheid te werken.”

Hoe trekken jullie nieuwe medewerkers aan?

“Mensen komen bij ons spontaan solliciteren omdat ze zien dat we op alle vlakken duurzaamheid nastreven. We werden voor het vierde jaar op rij genomineerd voor Trends Gazellen. Dat geeft potentiële nieuwe medewerkers ‘goesting’ om bij ons te komen werken. Eind vorig jaar namen we ook deel aan de Open Bedrijvendag van Voka. Zo kwamen een duizendtal mensen uit de buurt bij ons op bezoek, waaronder velen die ons anders waarschijnlijk nooit zouden leren kennen.”

Wat staat een snellere vooruitgang op het vlak van duurzaamheid in de weg?

“Veel van onze opdrachtgevers, meestal productiebedrijven, zijn terughoudend om naar de buitenwereld open te communiceren over oplossingen die van recyclaat gemaakt zijn. Vaak gaat het om patenten of overeenkomsten die achter de schermen moeten blijven. Die bedrijven concurreren met andere en willen natuurlijk voorblijven op hun concurrenten. Een ander pijnpunt is de versnipperde wetgeving en aanpak, zelfs binnen Europa. Er is veel gekibbel maar weinig vooruitgang. Ik mis een duidelijke visie. Ik denk ook dat we nog veel meer kunnen inzetten op ‘meten is weten’. Als we kijken naar onze carbon footprint, dan zien we dat al heel wat zaken worden gemeten, maar daar stopt het vaak. De verdere vergelijking, het waarom, en hoe we kunnen verbeteren, blijven vaak achter. Daar is volgens mij nog veel ruimte voor verbetering.”

Welke circulaire toepassing kan snel gebeuren en tegen een lage kostprijs?

“Ik zie snelle veranderingen mogelijk voor verpakkingsmaterialen. Ik ben heel erg pro plastic-verpakking. Een voorwaarde is wel dat de consument mee moet willen en dat we werk maken van post consumer recycling. Uiteraard draagt ook de wetgever hierin een bepalende verantwoordelijkheid.”

Wat is voor jou circulariteit in één zin?

“Kunststofproducten ontwerpen, gebruiken en recycleren op een manier die de maximale waarde behoudt, afval minimaliseert en rekening houdt met het economische verhaal.”

En duurzaamheid?

“Voor Sustainable Development Group is dat de balans tussen ecologische, sociale, economische en technische belangen, waarbij we streven naar het behoud en hergebruik van grondstoffen en het waarborgen van het welzijn van de natuur voor huidige en toekomstige generaties.”