Allossa
Saartje Allosserie
Studio en concept store Allossa

Fotograaf:

Studio en conceptstore Allossa

Auteur:

Sara Adam, Corporate Consultant bij Group Casier, s.adam@casier.be

Casier-SaraZwW
“Ecodesign is bij het creëren van een product even belangrijk als vorm en functie”
“Ecodesign is bij het creëren van een product even belangrijk als vorm en functie”

Is het een ontwerpstudio? Is het een cadeauwinkel? Allossa combineert het allemaal! “Als ontwerpster help ik bedrijven met duurzame producten op de markt te ontwerpen”, vertelt Saartje Allosserie, Creative Ecological Officer van Allossa. “En in mijn concept store verkoop ik dergelijke producten aan consumenten. Zo maak ik de cirkel rond.”

De master industrieel ontwerp (IO) aan de vroegere Provinciale Industriële Hogeschool in Kortrijk, nu Howest / UGent, zat Saartje Allosserie als gegoten. “Ik was geïnteresseerd in industriële wetenschappen én kon in die studierichting mijn creativiteit kwijt. In ons laatste jaar kregen we als student de kans deel te nemen aan de Ecodesign Awards. Met die prijs belonen OVAM en Vlaanderen Circulair jong talent met circulaire ideeën die de wereld kunnen veranderen. De opdracht bestond erin een van onze dagelijkse routines te verbeteren die best wel een impact hebben op het milieu. Ik zat in de schoolrefter te eten en na te denken over de opdracht. Rond mij zag ik aluminiumfolie liggen van boterhammen, pita’s, hamburgers, broodjes ... Dat was mijn aha-moment. Het ontginningsproces van het mineraal waaruit aluminium wordt gemaakt, is heel vervuilend. Ik kwam op de proppen met een minder vervuilend alternatief: herbruikbare wraps gemaakt uit een gerecycleerd plastic, vandaag is de stoffen versie met bijenwas het meest gekend. Die wedstrijd was voor mij de trigger om me verder toe te leggen op ecodesign.”

Kon je eenmaal op de arbeidsmarkt die focus behouden?

Saartje Allosserie: “Na mijn studies werkte ik zeven jaar in de verlichtingssector en zeven jaar in de bagagesector. Ik probeerde in deze jobs de ecodesign-filosofie toe te passen maar dat was toen –rond 2010 – nog niet evident. Ik dacht bijvoorbeeld aan ledverlichting, gebruik van gerecycleerd polyester, maar dat werd slechts enkele jaren geleden nog met tegenargumenten afgevoerd. In 2011 richtte ik Allossa op, een designbureau voor circulair product-, logo- en verpakkingsontwerp. Die job deed ik eerst in bijberoep, sinds 2019 is het mijn hoofdberoep.”

Saartje Allosserie, Creative Ecological Officer van Allossa
Hoe zou je je missie als ecodesigner omschrijven?

“Duurzame producten voor de consument bedenken die economisch haalbaar zijn. Dit alles zonder de middelen van toekomstige generaties in gevaar te brengen. Bij het creëren van een product is ecodesign, ook ecologisch ontwerp of duurzaam ontwerp genoemd, voor mij even belangrijk als functionaliteit, kwaliteit of esthetiek. Als freelance ontwerper ondersteun ik bedrijven om van bij de start van het ontwerp producten met een langere levensduur te ontwerpen, hernieuwbaar of recycleerbaar materiaal te gebruiken en ook verpakking en distributie onder de loep te nemen. Ik wil de consument niet beperken in zijn aankoopgedrag. Ik wil wel dat wat hij of zij aankoopt een langere levensduur kent en bij einde levensduur gemakkelijker kan hergebruikt of gerecycleerd worden.”

“Elke aanpassing maakt verschil.”
Saartje Allosserie
En die producten verkoop je sinds 2019 ook in je eigen concept store in Izegem?

“Een deel ervan wel. Niet elk product dat ik mee hielp ontwerpen, is geschikt om in mijn winkel te verkopen. Het aanbod daar bestaat vooral uit ‘het alternatieve geschenk’. We proberen een general concept store te zijn met geschenken voor mannen, vrouwen, kinderen en huisdieren. We bieden lokale producten aan waarvan de levensduur langer is, die herbruikbaar zijn, die meerdere functionaliteiten kunnen hebben … Kortom: tijdloze en duurzame producten. We hebben bijvoorbeeld slow fashion producten waarvan voor elk verkocht product een boom geplant wordt door WeForest. Of toiletpapier van gerecycleerde papiervezels waarbij de fabrikant zich engageert om toiletvoorzieningen te bouwen in landen waar geen of onvoldoende sanitaire voorzieningen zijn. Ons eigen MVO-verhaal zit verweven in de merken die we selecteren. Naast mijn eigen ontwerpen en ingekochte producten stellen ook andere ecodesigners bij ons tentoon. Bijvoorbeeld iemand die messen maakt. Of planken, kaarsen, juwelen …”

Aan welke productontwerpen heb je al meegewerkt? Kan je een voorbeeld geven?

“Een borstelfabrikant uit de streek vroeg me bijvoorbeeld om een multifunctioneel handvat te ontwerpen dat past op vijf borsteltypes, dat bestaat uit één materiaal en in één matrijs kan geproduceerd worden. Het handvat bestaat uit polypropyleen (PP), een van de best recycleerbare kunststoffen. Een ander voorbeeld is een opdracht van Huis van het Kind. Zij waren op zoek naar een uniek kraamgeschenk. Ze dachten aan een badboekje met een PVC coating en foam binnenin. Als alternatief stelde ik een stoffen boekje voor, gemaakt door een firma die met gerecycleerd katoen en soja-inkten werkt. Nog een ander voorbeeld is een educatief kaartspel waarmee bedrijven kunnen brainstormen over de 17 Sustainable Development Goals (SDG’s) van de VN.”

Concept store Allossa
Hoe is dat kaartspel tot stand gekomen?

“Hilde Hanselaer van MVO Advies helpt bedrijven om een MVO-actieplan op te zetten. Ze begeleidde ook Allossa in dat proces. Hilde liet zich ontvallen dat ze naar een creatievere invalshoek zocht. Zo kwam ik op het idee om een kaartspel te ontwikkelen dat ze kan gebruiken tijdens brainstorms in bedrijven. Hilde bracht haar rijke kennis over de SDG’s in, ik zorgde voor een creatieve drager. Dat soort kruisbestuivingen vind ik heerlijk. De verpakking bestaat uit gerecycleerd blik en is een knipoog naar de vorige job van Hilde: voor ze consultant werd, runde ze een schrootverwerkend bedrijf. De kaarten zijn gedrukt op graspapier en gerecycleerd papier.”

En wat staat er zoal te lezen op die kaarten?

“Een heel eenvoudig voorbeeld is ‘ik organiseer een receptie, bij wie kloppen we aan voor de catering?’. Bestellen we online, lokaal, in een supermarkt …? De bedoeling hier is dat je focust op lokale partnerships. Een ander voorbeeld is dat je vooraf al weet dat je eten over zal hebben. Vraag je dan dat iedereen een potje meebrengt voor overschotjes? Of zorg je zelf voor potjes om mee te geven? Of bel je een organisatie die het eten kan gebruiken?”

Hoe draag je in je privéleven bij aan een betere toekomst?

“Dat doe ik op verschillende manieren. Ik eet bijvoorbeeld vooral plantaardig. In onze badkamer ga ik voor zero waste of toch as less as possible waste door kritisch te kijken welke producten we kopen en hoe ze verpakt zijn. Op vlak van mode is het moeilijker. Ik wil me goed voelen en mezelf af en toe iets gunnen. Voor kleren volg ik de theorie van ‘opruimcoach’ Nele Colle: als ik iets nieuws koop, dan moet er iets anders weg (tweedehandsmarkt of kringloop). Ik shop ook zelden online en koop zoveel mogelijk lokaal. In ons huis is alles van dak tot kelder goed geïsoleerd en werken we met constante vloerverwarming. Bij de renovatie integreerden we de afgebroken materialen in het nieuwe concept. We hebben een ecologische tuin, vangen het regenwater op, werken met putwater … Ons dak is helaas niet sterk genoeg voor een groen dak maar we gaan werken met potten. Onze kaarsen in huis zijn koolzaadkaarsen in plaats van parafinekaarsen. Practise what you preach! Het zijn allemaal kleine dingen, maar elke aanpassing maakt verschil, en dat is ook de boodschap die ik naar mijn klanten wil brengen.”

Meer lezen over studio Allossa

Meer lezen over concept store Allossa